A biztonságos online jelenlét kulcsa: a digitális írástudás

2017 március 28

Kiberbűnözés
Sok közös van alapvető online biztonságunk elsajátítása és az élet más területein való biztonsághoz szükséges ismeretek megszerzése között. Például ahogy egy gyermek közlekedésbiztonsági tanulmányai során játékosan elsajátítja, hogyan kell szabályosan átkelni az úttesten, úgy fejleszti közben azt a képességét is, hogy tudja, mikor biztonságos átkelni az úton és mikor nem. Nincs ez másként az online biztonsággal sem.

Tisztában lenni a weben való jelenlét veszélyeivel és képesnek lenni megítélni a kockázatokat: mindez könnyebbé és biztonságosabbá teszi gyermekeink számára az internet kínálta hasznos lehetőségek kihasználását.

Az internet – számos elérhető tananyagával, nagyszerű kommunikációs felületeket kínáló lehetőségeivel – óriási előnyt jelenthet a gyermekeknek, hogy még többet tudjanak meg a világról, mint 20-30 évvel ezelőtt, amikor mindez még nem állt rendelkezésre. Viszont a gyorsabb és szabadabb információáramlásnak az előnyei mellett megvannak a maga hátrányai is.

Számos olyan történetet ismerhetünk, ahol gyermekek váltak internetes bűnözők áldozatává vagy lettek kitéve az online zaklatás legkülönfélébb módjainak. Például azért, mert nem voltak tisztában alapvető biztonsági ismeretekkel, hogy milyen adatokat szabad megosztani és kivel.

Egy brit tanulmány szerint az Egyesült Királyságban minden ötödik 10 és 12 év közötti gyermek már elszenvedője volt online zaklatásnak, amelynek akár tragikus következményei is lehetnek: 2012-ben egy 15 éves kanadai lány öngyilkosságot követett el, miután évekig volt kitéve „kiberzaklatásnak”.

Egy Észak-írországi rendezvényen a gyászoló édesanya azt nyilatkozta: „Ha a gyerekek ilyen dolgokon mennek keresztül, szükségük van a család, barátok, tanárok és a rendőrség segítségére is.”

„Beszélni kell a gyerekekkel, hogy megerősítsük őket.”

A rendelkezésre álló technológiák biztonságos használata lényeges része a digitális írástudásnak, és egy Európai Bizottság által készített tanulmány szerint a közeljövőben már a munkahelyek 90%-ánál alapvető szükség lesz ezen ismeretekre.

Szerencsére, ahogy az úton való átkelésre, úgy arra is meg tudjuk tanítani gyermekeinket, hogyan csökkenthetik a rájuk leselkedő veszélyeket, miközben a világhálón szörföznek.  A különböző veszélyek megismertetése velük, vagy annak tudatosítása, hogy hogyan kezeljék az online gyűlöletkeltést és mit tehetnek, ha számukra kényelmetlen tartalommal találkoznak: mind jó kiindulási alap. Csak úgy, mint arra bátorítani az ifjúságot, hogy ismerjék fel pl. a közösségi média kínálta pozitív lehetőségeket és tanulják meg, hogy hogyan tarthatják kézben személyes adataik biztonságát.

A szülőknek és tanároknak is szüksége van digitális írástudásra

Ahogyan a gyermekeknek meg tudjuk tanítani, hogyan lehetnek biztonságban az online világban is, ugyanolyan fontos, hogy az értük felelős felnőttek is rendelkezzen mindezen tudással. A tanárok és szülők is meg kell értsék a rájuk és a gyermekekre egyaránt leselkedő veszélyeket, hogy útmutatást adhassanak, vagy észrevegyék a baj bekövetkeztére figyelmeztető jeleket.

Szerencsére számos lehetőség kínálkozik már, amelyek segítségével megtanulhatóak a szükséges ismeretek. Európa legtöbb országában széleskörű forrásanyag áll a tanárok és szülők rendelkezésére.

Ezek révén elsajátíthatják, hogyan erősíthetik saját és gyermekeik biztonságát.

A szóban forgó ismeretek elsajátításáról nemzetközileg elismert szinten az ECDL IT Biztonság modulja nyújt bárki számára elérhető és biztos alapot, tanúsítvánnyal is igazolt módon.
A kulcs a biztonságos online jelenléthez: a tudás. A gyermekeknek ismerniük kell a veszélyeket, hogy elkerülhessék azokat. A felnőtteknek képesnek kell lenniük felismerni a veszélyre figyelmezető jeleket, tudniuk kell, hogyan csökkenthetik a rájuk és gyermekeikre leselkedő fenyegetéseket, ha IT eszközt használnak.

Szerencsére létezik megoldás: csupán biztosnak kell lenni, hogy mindenki rendelkezik a digitális világ használatához szükséges alapvető ismeretekkel.

Comments are closed.