1. modul – IKT alapismeretek
KategóriaVizsgakövetelmények
1. modul – IKT alapismeretek |
Érvényes: 2009. február 1-jétől
Az alábbiakban ismertetjük az 1. modul Az információs és kommunikációs technológiák (IKT) alapismeretei syllabusát, amely a modulra épülő elméleti vizsga alapját képezi.
A modul célja
Az Információs és Kommunikációs Technológiákkal (IKT) kapcsolatban a vizsgázónak tisztában kell lennie az információtechnológia (IT) legfontosabb alapfogalmaival és ismernie kell a személyi számítógép különböző részeit és azok funkcióit.
A vizsga sikeres teljesítéséhez a vizsgázónak
- tudnia kell, mi a hardver, milyen tényezők befolyásolják a számítógép teljesítményét, valamint ismernie kell a perifériákat is;
- tudnia kell, mi a szoftver, és példákkal kell tudni illusztrálni néhány általánosan használt alkalmazást és operációs rendszert;
- tudnia kell, hogyan működnek az információs hálózatok, és hogyan lehet az Internetet csatlakoztatni;
- tudnia kell, mit értünk információs és kommunikációs technológiák alatt, és példákat kell tudni említeni azok mindennapi életben történő gyakorlati alkalmazására;
- ismernie kell a számítógép-használattal összefüggő egészségügyi, balesetvédelmi és környezetvédelmi szempontokat;
- ismernie kell a számítógép-használattal összefüggő biztonsági szempontokat;
- ismernie kell a számítógépre vonatkozó, a szerzői joggal és adatvédelemmel kapcsolatos jogi szabályozásokat.
Kategória | Csoport | Szám | Leírás |
1.1 Hardver | 1.1.1 Fogalmak | 1.1.1.1 | A hardver fogalma |
1.1.1.2 | Különbség a személyi, és a hordozható (notebook) számítógép, valamint a tábla PC (tablet PC) között, a felhasználói funkciók alapján | ||
1.1.1.3 | A leggyakoribb kézi digitális eszközök, pl. kézi számítógépek (PDA), mobil telefon, “okostelefon” (smartphone), multimédia lejátszó és tulajdonságaik | ||
1.1.1.4 | A személyi számítógép főbb részei, mint a központi feldolgozó egység (CPU) a merevlemez, az általános ki- és bemeneti egységek, memóriatípusok | ||
1.1.1.5 | Kimeneti/bemeneti portok beazonosítása pl. USB, soros, párhuzamos, hálózati, FireWire | ||
1.1.2 A számítógép teljesítménye | 1.1.2.1 | A számítógép sebességét befolyásoló tényezők, például a processzor sebessége, a RAM mérete, a grafikus processzor és memória, valamint a futó alkalmazások száma | |
1.1.2.2 | Mi a CPU sebességének mértékegysége megaherz (MHz) vagy gigaherz (GHz) | ||
1.1.3 Memória és tárolás | 1.1.3.1 | A különböző típusú számítógép-memóriák például RAM (random access memory), ROM (read only memory) és az azok közötti különbségek | |
1.1.3.2 | Hogyan mérjük a memória kapacitását? (bit, byte, KiB, MiB, GiB, TiB) | ||
1.1.3.3 | A legfontosabb média tárolóeszközök pl. CD, DVD, USB flash drive, memóriakártya, belső merevlemez, külső merevlemez, hálózati meghajtó, online fájl-tárolás | ||
1.1.4 Bemeneti és kimeneti eszközök | 1.1.4.1 | Néhány olyan eszköz ismerete, amellyel adatot lehet bevinni a számítógépbe: például egér, billentyűzet, trackball, szkenner, touchpad, fényceruza, joystick, web kamera, digitális fényképezőgép, mikrofon | |
1.1.4.2 | A legfontosabb kimeneti eszközök ismerete (pl. képernyő/monitor, nyomtató, hangszóró, fejhallgató) | ||
1.1.4.3 | Annak ismerete, hogy bizonyos eszközök mind bemenetre, mind kimenetre használatosak, például az érintőképernyő (touchscreen) | ||
1.2 Szoftver | 1.2.1 Fogalmak | 1.2.1.1 | A szoftver fogalma |
1.2.1.2 | Az operációs rendszer főbb funkciói. Néhány közismert operációs rendszer megnevezése | ||
1.2.1.3 | Néhány általánosan használt alkalmazás megnevezése és céljaik ismertetése; például szövegszerkesztők, táblázatkezelők, adatbázis-kezelők, prezentációkészítők, e-mail, böngészők, kiadványszerkesztők, számítógépes játékok | ||
1.2.1.4 | Az operációs rendszer és az alkalmazói szoftverek megkülönböztetése | ||
1.2.1.5 | Olyan lehetőségek ismerete, amelyekkel növelni lehet a hozzáférők körét (pl. hangfelismerő szoftver, képernyőolvasó, képernyő nagyító, on-screen billentyűzet) | ||
1.3 Információs hálózatok | 1.3.1 Hálózat típusok | 1.3.1.1 | A helyi hálózat (LAN) és a nagy távolságú hálózat (WAN) fogalma |
1.3.1.2 | A kliens és a szerver fogalma | ||
1.3.1.3 | Az internet fogalma és fontosabb felhasználási lehetőségei | ||
1.3.1.4 | Az intranet és extranet fogalma | ||
1.3.2 Adat továbbítás | 1.3.2.1 | A letöltés és a feltöltés fogalma | |
1.3.2.2 | Mi az adatátviteli sebesség és hogyan mérik: bit/sec (bps), kilobit/sec (kbps), megabit/sec (Mbps) | ||
1.3.2.3 | Internet-kapcsolódási eszközök: betárcsázás, szélessávú kapcsolat | ||
1.3.2.4 | Az internetre való kapcsolódás módjai: telefonvonal, mobiltelefon, kábel, zsinórnélküli műholdas eszköz | ||
1.3.2.5 | A szélessávú internet jellemzői (mindig bekapcsolt állapotban van, forgalomtól független árú, nagy sebességű, a külső támadásnak nagyobb kockázata van) | ||
1.4 Az IKT a mindennapokban | 1.4.1 Elektronikus világ | 1.4.1.1 | Az Információs és Kommunikációs Technológiák (IKT) fogalma |
1.4.1.2 | A fogyasztók számára kínált internetes szolgáltatások: e-kereskedelem, e-bank, e-kormányzat | ||
1.4.1.3 | Az e-learning (távtanulás) fogalma és tulajdonságai: rugalmas tanulási idő, szabadon választható tanulási helyszín, multimédiás tapasztalat, költséghatékonyság | ||
1.4.1.4 | A távmunka fogalma. A távmunka néhány előnyének felsorolása, például: az utazásra fordítandó idő lecsökken vagy szükségtelenné válik, jobban lehet egy feladatra koncentrálni, rugalmas időbeosztás, a munkahely számára kevesebb az irodai helyigény. A távmunka néhány hátrányának felsorolása, például: a személyes kapcsolat hiánya, a csapatmunka kisebb hangsúlyt kap | ||
1.4.2 Kommunikáció | 1.4.2.1 | Az elektronikus levél (e-mail) fogalma | |
1.4.2.2 | A valósidejű üzenetküldés fogalma (Instant Messaging, IM) | ||
1.4.2.3 | Az Internet Protokoll feletti beszédátvitel fogalma (VoIP) | ||
1.4.2.4 | A hírcsatorna (RSS) fogalma | ||
1.4.2.5 | A webes blog fogalma | ||
1.4.2.6 | A “podcast”, hanganyag közzététel fogalma | ||
1.4.3 Virtuális közösségek | 1.4.3.1 | Az online (virtuális) közösségek fogalma. Példák a közösségi hálózatokra, Internet fórumokra, chat szobákra, online számítógépes játékokra | |
1.4.3.2 | Olyan módszerek ismerete, ahol a felhasználók online közzétehetik és megoszthatják anyagaikat: web-blog, podcast (hanganyag közzététel), fotó-, videó-, és audióklippek | ||
1.4.4 Egészségügyi szempontok | 1.4.4.1 | Az ergonómia fogalma | |
1.4.4.2 | A világítás, mint egészségügyi szempont a számítógép-használat során. Fontos szempontok a nem természetes fény használata, a megfelelő fénymennyiség, a fény iránya | ||
1.4.4.3 | A számítógép, az asztal és szék megfelelő beállítása a megfelelő testtartás kialakítása érdekében | ||
1.4.4.4 | Olyan technikák ismerete, amelyek a számítógép-használó egészségét védik: rendszeres szünetek, nyújtó és szempihentető gyakorlatok | ||
1.4.5 Környezetvédelem | 1.4.5.1 | Környezetkímélő eljárások: a nyomtatott anyagok újrahasznosítása, a papír és a nyomtatók festékpatronjainak újrafelhasználása stb. | |
1.4.5.2 | Olyan környezetkímélő eljárások, amelyekkel energia takarítható meg: olyan beállítások alkalmazása, amelyek automatikusan kikapcsolják a monitort, automatikusan készenléti állapotba helyezik, illetve kikapcsolják a számítógépet | ||
1.5 Biztonság | 1.5.1 Személyazonosság, hitelesítés | 1.5.1.1 | Miért fontos biztonságvédelmi szempontból a felhasználói név (ID) és jelszó megadásával azonosítania magát a felhasználónak, amikor rácsatlakozik a számítógépre |
1.5.1.2 | A személyes adatok védelmének fontossága a számítástechnikában, például a megfelelő jelszavas eljárás alkalmazása: nem szabad a jelszót másokkal megosztani, rendszeresen meg kell változtatni, a jelszó legyen megfelelő hosszúságú és számok és betűk megfelelő kombinációját tartalmazza | ||
1.5.2 Adatvédelem | 1.5.2.1 | Az adatok és szoftverek hordozható eszközökre mentésének célja és szerepe | |
1.5.2.2 | A tűzfal fogalma | ||
1.5.2.3 | Az adatlopás megelőzésének módszerei: felhasználói név és jelszó használata, letiltható meghajtó, a számítógép és más hardverek lezárása biztonsági kábellel | ||
1.5.3 Vírusok | 1.5.3.1 | A számítógépes vírus fogalma | |
1.5.3.2 | Hogyan és mikor kerülhetnek vírusok a számítógépes rendszerbe | ||
1.5.3.3 | Hogyan védekezzünk a vírusok ellen. A rendszeresen frissített vírusirtók szükségessége | ||
1.6 A szerzői jog és a törvény | 1.6.1 A szerzői jog | 1.6.1.1 | A szerzői jog értelmezése |
1.6.1.2 | Az engedélyezett, eredeti szoftverek felismerése: a szoftverlicenc, a termékazonosító és a regisztrációs szám ellenőrzésével | ||
1.6.1.3 | A végfelhasználói szerződés (végfelhasználói engedély) fogalmai | ||
1.6.1.4 | A shareware, freeware és a nyílt források fogalma | ||
1.6.2 Adatvédelmi jogszabályok | 1.6.2.1 | Az adatvédelmi jogszabályok és konvenciók legfőbb céljai: védeni az adatok alanyainak jogát, meghatározni az adatellenőr jogkörét | |
1.6.2.2 | Hazánk adatvédelmi törvényei az adatok alanyai szempontjából |