1. modul – IKT alapismeretek

2010 január 13

1. modul – IKT alapismeretek

Érvényes: 2009. február 1-jétől

Az alábbiakban ismertetjük az 1. modul Az információs és kommunikációs technológiák (IKT) alapismeretei syllabusát, amely a modulra épülő elméleti vizsga alapját képezi.

A modul célja

Az Információs és Kommunikációs Technológiákkal (IKT) kapcsolatban a vizsgázónak tisztában kell lennie az információtechnológia (IT) legfontosabb alapfogalmaival és ismernie kell a személyi számítógép különböző részeit és azok funkcióit.

A vizsga sikeres teljesítéséhez a vizsgázónak

  • tudnia kell, mi a hardver, milyen tényezők befolyásolják a számítógép teljesítményét, valamint ismernie kell a perifériákat is;
  • tudnia kell, mi a szoftver, és példákkal kell tudni illusztrálni néhány általánosan használt alkalmazást és operációs rendszert;
  • tudnia kell, hogyan működnek az információs hálózatok, és hogyan lehet az Internetet csatlakoztatni;
  • tudnia kell, mit értünk információs és kommunikációs technológiák alatt, és példákat kell tudni említeni azok mindennapi életben történő gyakorlati alkalmazására;
  • ismernie kell a számítógép-használattal összefüggő egészségügyi, balesetvédelmi és környezetvédelmi szempontokat;
  • ismernie kell a számítógép-használattal összefüggő biztonsági szempontokat;
  • ismernie kell a számítógépre vonatkozó, a szerzői joggal és adatvédelemmel kapcsolatos jogi szabályozásokat.
Kategória Csoport Szám Leírás
1.1 Hardver 1.1.1 Fogalmak 1.1.1.1 A hardver fogalma
1.1.1.2 Különbség a személyi, és a hordozható (notebook) számítógép, valamint a tábla PC (tablet PC) között, a felhasználói funkciók alapján
1.1.1.3 A leggyakoribb kézi digitális eszközök, pl. kézi számítógépek (PDA), mobil telefon, “okostelefon” (smartphone), multimédia lejátszó és tulajdonságaik
1.1.1.4 A személyi számítógép főbb részei, mint a központi feldolgozó egység (CPU) a merevlemez, az általános ki- és bemeneti egységek, memóriatípusok
1.1.1.5 Kimeneti/bemeneti portok beazonosítása pl. USB, soros, párhuzamos, hálózati, FireWire
1.1.2 A számítógép teljesítménye 1.1.2.1 A számítógép sebességét befolyásoló tényezők, például a processzor sebessége, a RAM mérete, a grafikus processzor és memória, valamint a futó alkalmazások száma
1.1.2.2 Mi a CPU sebességének mértékegysége megaherz (MHz) vagy gigaherz (GHz)
1.1.3 Memória és tárolás 1.1.3.1 A különböző típusú számítógép-memóriák például RAM (random access memory), ROM (read only memory) és az azok közötti különbségek
1.1.3.2 Hogyan mérjük a memória kapacitását? (bit, byte, KiB, MiB, GiB, TiB)
1.1.3.3 A legfontosabb média tárolóeszközök pl. CD, DVD, USB flash drive, memóriakártya, belső merevlemez, külső merevlemez, hálózati meghajtó, online fájl-tárolás
1.1.4 Bemeneti és kimeneti eszközök 1.1.4.1 Néhány olyan eszköz ismerete, amellyel adatot lehet bevinni a számítógépbe: például egér, billentyűzet, trackball, szkenner, touchpad, fényceruza, joystick, web kamera, digitális fényképezőgép, mikrofon
1.1.4.2 A legfontosabb kimeneti eszközök ismerete (pl. képernyő/monitor, nyomtató, hangszóró, fejhallgató)
1.1.4.3 Annak ismerete, hogy bizonyos eszközök mind bemenetre, mind kimenetre használatosak, például az érintőképernyő (touchscreen)
1.2 Szoftver 1.2.1 Fogalmak 1.2.1.1 A szoftver fogalma
1.2.1.2 Az operációs rendszer főbb funkciói. Néhány közismert operációs rendszer megnevezése
1.2.1.3 Néhány általánosan használt alkalmazás megnevezése és céljaik ismertetése; például szövegszerkesztők, táblázatkezelők, adatbázis-kezelők, prezentációkészítők, e-mail, böngészők, kiadványszerkesztők, számítógépes játékok
1.2.1.4 Az operációs rendszer és az alkalmazói szoftverek megkülönböztetése
1.2.1.5 Olyan lehetőségek ismerete, amelyekkel növelni lehet a hozzáférők körét (pl. hangfelismerő szoftver, képernyőolvasó, képernyő nagyító, on-screen billentyűzet)
1.3 Információs hálózatok 1.3.1 Hálózat típusok 1.3.1.1 A helyi hálózat (LAN) és a nagy távolságú hálózat (WAN) fogalma
1.3.1.2 A kliens és a szerver fogalma
1.3.1.3 Az internet fogalma és fontosabb felhasználási lehetőségei
1.3.1.4 Az intranet és extranet fogalma
1.3.2 Adat továbbítás 1.3.2.1 A letöltés és a feltöltés fogalma
1.3.2.2 Mi az adatátviteli sebesség és hogyan mérik: bit/sec (bps), kilobit/sec (kbps), megabit/sec (Mbps)
1.3.2.3 Internet-kapcsolódási eszközök: betárcsázás, szélessávú kapcsolat
1.3.2.4 Az internetre való kapcsolódás módjai: telefonvonal, mobiltelefon, kábel, zsinórnélküli műholdas eszköz
1.3.2.5 A szélessávú internet jellemzői (mindig bekapcsolt állapotban van, forgalomtól független árú, nagy sebességű, a külső támadásnak nagyobb kockázata van)
1.4 Az IKT a mindennapokban 1.4.1 Elektronikus világ 1.4.1.1 Az Információs és Kommunikációs Technológiák (IKT) fogalma
1.4.1.2 A fogyasztók számára kínált internetes szolgáltatások: e-kereskedelem, e-bank, e-kormányzat
1.4.1.3 Az e-learning (távtanulás) fogalma és tulajdonságai: rugalmas tanulási idő, szabadon választható tanulási helyszín, multimédiás tapasztalat, költséghatékonyság
1.4.1.4 A távmunka fogalma. A távmunka néhány előnyének felsorolása, például: az utazásra fordítandó idő lecsökken vagy szükségtelenné válik, jobban lehet egy feladatra koncentrálni, rugalmas időbeosztás, a munkahely számára kevesebb az irodai helyigény. A távmunka néhány hátrányának felsorolása, például: a személyes kapcsolat hiánya, a csapatmunka kisebb hangsúlyt kap
1.4.2 Kommunikáció 1.4.2.1 Az elektronikus levél (e-mail) fogalma
1.4.2.2 A valósidejű üzenetküldés fogalma (Instant Messaging, IM)
1.4.2.3 Az Internet Protokoll feletti beszédátvitel fogalma (VoIP)
1.4.2.4 A hírcsatorna (RSS) fogalma
1.4.2.5 A webes blog fogalma
1.4.2.6 A “podcast”, hanganyag közzététel fogalma
1.4.3 Virtuális közösségek 1.4.3.1 Az online (virtuális) közösségek fogalma. Példák a közösségi hálózatokra, Internet fórumokra, chat szobákra, online számítógépes játékokra
1.4.3.2 Olyan módszerek ismerete, ahol a felhasználók online közzétehetik és megoszthatják anyagaikat: web-blog, podcast (hanganyag közzététel), fotó-, videó-, és audióklippek
1.4.4 Egészségügyi szempontok 1.4.4.1 Az ergonómia fogalma
1.4.4.2 A világítás, mint egészségügyi szempont a számítógép-használat során. Fontos szempontok a nem természetes fény használata, a megfelelő fénymennyiség, a fény iránya
1.4.4.3 A számítógép, az asztal és szék megfelelő beállítása a megfelelő testtartás kialakítása érdekében
1.4.4.4 Olyan technikák ismerete, amelyek a számítógép-használó egészségét védik: rendszeres szünetek, nyújtó és szempihentető gyakorlatok
1.4.5 Környezetvédelem 1.4.5.1 Környezetkímélő eljárások: a nyomtatott anyagok újrahasznosítása, a papír és a nyomtatók festékpatronjainak újrafelhasználása stb.
1.4.5.2 Olyan környezetkímélő eljárások, amelyekkel energia takarítható meg: olyan beállítások alkalmazása, amelyek automatikusan kikapcsolják a monitort, automatikusan készenléti állapotba helyezik, illetve kikapcsolják a számítógépet
1.5 Biztonság 1.5.1 Személyazonosság, hitelesítés 1.5.1.1 Miért fontos biztonságvédelmi szempontból a felhasználói név (ID) és jelszó megadásával azonosítania magát a felhasználónak, amikor rácsatlakozik a számítógépre
1.5.1.2 A személyes adatok védelmének fontossága a számítástechnikában, például a megfelelő jelszavas eljárás alkalmazása: nem szabad a jelszót másokkal megosztani, rendszeresen meg kell változtatni, a jelszó legyen megfelelő hosszúságú és számok és betűk megfelelő kombinációját tartalmazza
1.5.2 Adatvédelem 1.5.2.1 Az adatok és szoftverek hordozható eszközökre mentésének célja és szerepe
1.5.2.2 A tűzfal fogalma
1.5.2.3 Az adatlopás megelőzésének módszerei: felhasználói név és jelszó használata, letiltható meghajtó, a számítógép és más hardverek lezárása biztonsági kábellel
1.5.3 Vírusok 1.5.3.1 A számítógépes vírus fogalma
1.5.3.2 Hogyan és mikor kerülhetnek vírusok a számítógépes rendszerbe
1.5.3.3 Hogyan védekezzünk a vírusok ellen. A rendszeresen frissített vírusirtók szükségessége
1.6 A szerzői jog és a törvény 1.6.1 A szerzői jog 1.6.1.1 A szerzői jog értelmezése
1.6.1.2 Az engedélyezett, eredeti szoftverek felismerése: a szoftverlicenc, a termékazonosító és a regisztrációs szám ellenőrzésével
1.6.1.3 A végfelhasználói szerződés (végfelhasználói engedély) fogalmai
1.6.1.4 A shareware, freeware és a nyílt források fogalma
1.6.2 Adatvédelmi jogszabályok 1.6.2.1 Az adatvédelmi jogszabályok és konvenciók legfőbb céljai: védeni az adatok alanyainak jogát, meghatározni az adatellenőr jogkörét
1.6.2.2 Hazánk adatvédelmi törvényei az adatok alanyai szempontjából

Comments are closed.